SZZ - navazující magisterský studijní program Učitelství německého jazyka a literatury pro SŠ

Státní závěrečné zkoušky - navazující magisterský studijní program Učitelství německého jazyka a literatury pro SŠ (N0114A300111, otevírán od roku 2021/2022)

Následující informace platí pro studijní plány:

  • jednooborový (v prezenční i kombinované formě)
  • MAIOR
  • MINOR

Ohledně termínů pro odevzdání přihlášky ke SZZ (formulář studijního oddělení) se informujte v harmonogramu nebo přímo na studijním oddělení své fakulty.

SZZ probíhá v německém jazyce a má ústní formu.

Cílem SZZ je ověření filologických znalostí získaných během magisterského studia a přezkoušení standardních filologických znalostí získaných během studia bakalářského. Zde se jedná v oblasti literárněvědné o dějiny literatury německé jazykové oblasti od jejího počátku po současnost, v oblasti lingvistické pak o znalosti z fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe, lexikologie, stylistiky a textové lingvistiky.

Nedílnou součástí SZZ je hodnocení přiměřenosti jazykového projevu a komunikační kompetence na min. úrovni C1 dle SERR.

SZZ se skládá se ze tří oblastí:

Didaktika německého jazyka

Ústní zkouška z didaktiky německého jazyka obsahuje teoretickou a praktickou část. Tato část SZZ trvá cca 30 minut.

V teoretické části studující prokáže na základě tematických okruhů stanovených katedrou znalost teorie vyučování cizím jazykům, zejména pak v oblasti rozvíjení komunikativní kompetence, znalost způsobů osvojování jazykových prostředků (slovní zásoba, gramatika, fonetika, ortografie), rozvíjení komunikativních řečových dovedností (poslech a čtení s porozuměním, ústní projev a psaní) a orientaci v interkulturní problematice. V souvislosti sepětí teorie s praxí prokáže studující, že je obeznámen se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky, Evropským jazykovým portfoliem a Rámcovými vzdělávacími programy.

V praktické části studující předloží, vysvětlí a obhájí svůj písemný koncept hodiny, která byla realizovaná v rámci pedagogické praxe. Koncept je třeba zaslat elektronicky na adresu kger@ujep.cz min. 2 týdny před termínem SZZ.

Germanistická lingvistika

Tato část SZZ trvá cca 15 min.

Studující prokazuje schopnost komplexní lingvistické analýzy určeného textu, přičemž je kladen důraz především na schopnost aplikovat teoretické znalosti získané během studia na konkrétní text (viz tematické okruhy níže). Text svým obsahem zároveň slouží jako východisko pro diskuzi o tématech probíraných v předmětu Vybrané kapitoly z lingvistiky a u jednooborového studijního plánu také Frazeologie ve výuce němčiny.

Okruhy:

  1. Substantiv – morphologische, syntaktische und semantische Aspekte
  2. Adjektiv – morphologische, syntaktische und semantische Aspekte, Abgrenzung vom Adverb
  3. Verb – morphologische, syntaktische und semantische Aspekte (v. a. grammatische Kategorien, Valenz)
  4. Ausdrucksmittel der Modalität (z. B. objektive vs. subjektive Modalität, Partikeln)
  5. Satz, Satzarten, Satzformen, Satzgliedbestimmung und Satzgliedstellung
  6. Klassifikation der Nebensätze
  7. Bedeutungsbeziehungen im Text
  8. Gliederung und Schichtung des Wortschatzes
  9. Wortbildung
  10. Wesensmerkmale der Phraseologismen
  11. Stilmittel und ihre Funktion im Text
  12. Merkmale der Textualität

Literatura německé jazykové oblasti

Tato část SZZ trvá cca 15-20 min.

Studující prokazují na základě vlastní četby jednak schopnost orientace v dějinách literatury německé jazykové oblasti na příkladu literárních žánrů relevantních pro výuku německého jazyka (viz kurz Vybrané kapitoly literatury z německojazyčné literatury) a jednak schopnost interpretovat zvolené dílo dětské literatury nebo literatury pro mládež z pohledu daného žánru (viz kurz Literatura pro děti a mládež).

Studující předkládá seznam vlastní četby primárních děl k níže uvedeným 10 okruhům, přičemž k okruhům č. 6–10 přikládají k seznamu také zvolené texty. Tento seznam četby včetně zvolených textů odevzdávají elektronicky na adresu renata.cornejo@yahoo.de a veronika.jicinska@gmail.com nejpozději 14 dní před konkrétním termínem SZZ a přináší s sebou 1x v tištěné podobě ke SZZ.

Cílem zkoušky je ověřit schopnost studujících definovat níže uvedené literárněvědné pojmy, ukázat jejich typické znaky na zvoleném literárním díle (popř. dílech) a zasadit ho do literárněhistorického kontextu dané doby s ohledem na žánrový vývoj.

Okruhy:

  1. Bilderbuch/Comic (1 dílo)
    Studující se orientují ve vývoji obou žánrů, umí vysvětlit rozdíl mezi nimi, blíže pak charakterizují pouze jeden z nich na základě vlastní četby.
  2. Phantastische Literatur (1 dílo)
  3. Problemorientierte Literatur (1 dílo)
  4. Mädchenbücher (1 dílo)
  5. Märchen (3 díla)
    Studující volí jednu umělou pohádku (Kunstmärchen), jednu lidovou pohádku (Volksmärchen) a jednu adaptaci této pohádky z pozdějšího než romantického období (může se jednat i o filmovou adaptaci nebo moderní zpracování pohádkových látek či dějů jako parodie, perzifláž atd.). Kromě definice žánru pohádky umí vysvětlit rozdíl mezi oběma typy tohoto žánru.
  6. Sage/Legende (2 díla)
    Studující ovládají charakteristiku obou žánrů a umí objasnit vývoj žánru na příkladu dvou zpracování stejné pověsti nebo legendy z různých epoch (může se jednat např. o pověst Loreley či Krysař, faustovskou nebo golemovskou látku zpracovanou formou pověsti či legendy).
  7. Fabel (3 díla)
    Studující jsou schopni na příkladu tři bajek (stejného nebo různého obsahu) z různých literárních epoch vysvětlit jejich strukturu, obsah a výpověď ve vztahu k danému kulturněhistorickému kontextu a ukázat tak vývoj tohoto žánru.  
  8. Ballade (3 díla)
    Studující jsou schopni na příkladu tří různých balad ze tří různých literárních epoch charakterizovat a objasnit vývoj tohoto žánru (od období Sturm und Drang), a to na základě jejich formální a obsahové analýzy.
  9. Kurzgeschichte (2 díla)
    Studující  předkládají dvě krátké povídky od dvou různých autorů z různých období (od r. 1945 do současnosti) a  jsou schopni na jejich příkladu popsat charakteristické rysy tohoto žánru a interpretovat zvolený text v dobovém kontextu.
  10. Lied (3 díla)
    Studující umí na příkladu tří různých písní ze tří různých literárních období (lze si vybrat i zhudebněné texty, např. písňový text hudební skupiny) popsat charakteristické rysy tohoto žánru a jeho vývoj a analyzovat zvolené písně z hlediska formy, výpovědi a literárněvědného nebo kulturněvědného kontextu.