Učitelství historie pro SŠ

Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: prof. PhDr. Radek Fukala, Ph.D.

Charakteristika programu a profil absolventa: Studijní program je určen především pro absolventy bakalářského studijního programu Historie pro vzdělávání. V rámci studijního plánu programu prohloubí studenti své faktografické a metodologické základy získané v bakalářském stupni, a to s důrazem na oborové didaktiky a získání poznatků o mezioborových vztazích historie. Oborové didaktiky jsou propojeny s pedagogickými, psychologickými a dalšími disciplínami společného základu a pedagogickou praxí. Kromě nadstavby oborového vzdělání poskytuje studium poznatky a praktické dovednosti v oborových didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů pedagogického a psychologického zaměření profiluje studenta pro povolání středoškolského učitele.
Absolvent získá ucelenou teoreticko-praktickou kvalifikaci potřebnou pro výkon profese učitele dějepisu, disponuje kvalitním přehledem o historickém vývoji českých i obecných dějin, dokáže v tomto kontextu též prezentovat vývoj způsobů a postupů historickografického poznávaní problematiky. V této oblasti vykazuje rámcové a systematické vědomosti. Výuku dějepisného obsahu dále dokáže reflektovat ve vztahu k potřebám a možnostem žáků, a to jak v rovině kognitivních procesů, tak i v rovině hodnotové a postojové. Díky segmentu obecně pedagogických a psychologických předmětů i hlubšímu školení v oblasti aspektů oborové didaktiky je dále absolvent vybaven spektrem schopností a dovedností, prostřednictvím nichž dokáže kvalitně prezentovat dějepisnou problematiku v rámci každodenní výuky na střední škole. Respektuje přitom rámec pedagogicko-psychologických požadavků na realizaci kvalitní výuky a rovněž tvůrčím způsobem pracuje s výsledky soudobého směřování oborové didaktiky dějepisu. Díky souvislé pedagogické praxi, kterou v průběhu praxi, kterou v průběhu studia podstoupí, má vlastní praktické zkušenosti s výukou dějepisu na střední škole a rovněž disponuje základní znalostí o organizaci a provozu této školy. Umí diagnostikovat vědomosti a dovednosti žáků s ohledem na jejich potřeby, možnosti a individualitu stejně jako na vzdělávací a sociální kontext, získává dovednost uplatňovat pedagogický  takt při jednání s rodiči a sociálními partnery školy, ale zejména při výchovně vzdělávací práci se žáky, čímž vytváří příznivé psychosociální prostředí pro učení. Dokáže uplatňovat obecné didaktické i speciální pedagogické vědomosti a dovednosti umožňující pracovat s žáky odlišného sociokulturního prostředí a s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, umí zvolit vhodné metody hodnocení procesu výuky a výsledků učení, včetně sebehodnocení, je schopen též implementovat do reálného vzdělávacího procesu moderní vyučovací trendy a strategie. Umí řešit samostatně náročné situace, je schopen řešit etické a legislativní problémy spojené s vzdělávacím procesem. Má schopnost pedagogického myšlení, rozumí základním pedagogickým problémům a uskutečňuje výchovná rozhodnutí včetně pedagogické a psychologické intervence. Získává schopnost rozvíjet kritické myšlení svých žáků, rozvíjí tak jejich schopnosti a individuální charakteristiky s ohledem na společenskovědní vzdělávací obsah, je schopen samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadě se vyvíjejícím prostředí, má dovednost využívat obecně platné didaktické principy, umí jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v alespoň jednom cizím jazyce.

Přijímací řízení

Studijní plán (A21) Prezenční studium
Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2UHISŠ-PK MA PS)
          Povinné kurzy: 37 KB
          Učitelská propedeutika: 20 KB
          Oborová didaktika: 10 KB
          Praxe: 9 KB
      • CELKEM: 76 KB

Studijní plán MINOR
Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2UHIS%S-PK MI PS)
          Povinné kurzy: 25 KB
          Oborová didaktika: 10 KB
          Praxe: 9 KB
      • CELKEM: 44 KB

Studijní plán (A21) Kombinované studium
Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2UHI SŠ-PK MA KS)
          Povinné kurzy: 37 KB
          Učitelská propedeutika: 20 KB
          Oborová didaktika: 10 KB
          Praxe: 9 KB
      • CELKEM: 76 KB

Studijní plán MINOR
Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2UHISŠ-PK MI KS)
          Povinné kurzy: 25 KB
          Oborová didaktika: 10 KB
          Praxe: 9 KB
      • CELKEM: 44 KB

Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu

Informace pro studenty kombinované formy studia:

Prezenční část studia (přednášky a zkoušky): Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dvou dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrh výuky je vždy zveřejněn na začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra historie komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií,  elektronických informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinovaného studia prostřednictvím MOODLE, který představuje základní technickou platformu pro vlastní organizaci kombinované formy studia navazujícího magisterského studijního programu Učitelství historie pro SŠ.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod. prezenční výuky + 15-20 hod. distančně organizované výuky), zakončením je zápočet a výši kreditů (4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG před zahájením semestru.