Historie pro vzdělávání

Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: Prof. PhDr. Radek Fukala, Ph.D.

Charakteristika programu a profil absolventa: Bakalářské studium je zaměřeno k získání základní orientace v klíčových problémech moderního historického odborného diskursu a přehledu dalších páteřních oborů (pomocné vědy historické, dějiny umění, úvod do archivnictví, dějiny státu a práva). Součástí studia je též základní orientace v oblasti pedagogiky a psychologie základy oborové didaktiky, které připravují studenta pro předpokládané studium učitelství historie v navazujícím stupni vysokoškolského studia.
Absolvent studijního programu Historie pro vzdělávání získá všeobecné znalosti ze základního spektra historických disciplín. Prokazuje orientaci v českých a světových dějinách. Je schopen představit a vysvětlit historický vývoj v českých zemích, ukotvit jej v kontextu vývoje střední Evropy i v širším rámci evropských dějin. Ovládá základní problémy historického vývoje Evropy a světa a stav současného poznání. Orientuje se v jednotlivých segmentech historického vývoje (zejm. hospodářských, sociálních a kulturních dějinách), které dokáže reflektovat v kontextu. Je schopen se orientovat i v oborech přímo souvisejících s historickým výzkumem, jako jsou pomocné vědy historické, dějiny umění, etnologie či dějiny státu a práva. Absolvent disponuje základními teoretickými znalostmi o metodologii oboru. Absolvent dokáže charakterizovat historicky a kulturně orientované instituce v České republice (archivy, muzea, galerie, instituce zaměřené na ochranu památek, profesní sdružení aj.) a jejich specifický význam a funkci s ohledem na celkovou skladbu institucionálního zázemí historického výzkumu. Student získá specifické znalosti regionálně nazíraného vývoje v oblasti severních a severozápadních Čech v kontextu jejich příhraničních a mezihraničních souvislostí s německým kulturně jazykovým prostorem. Při jejich výkladu a formulaci přitom prokazuje schopnost objasnit jejich vazbu na vývoj českých zemí. S ohledem na vzdělávací oblast disponuje absolvent obecnými předpoklady k pedagogické práci (včetně základních znalostí o oborové didaktice) a obecněji i k popularizaci historického oboru. Získané kompetence mu poskytují především solidní základ pro navazující magisterské studium.

Přijímací řízení

Studijní plán (A21) Prezenční studium
Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HIpv-PK MA)
          Povinné kurzy: 70 KB
          Společný základ: 4 KB
          Učitelská propedeutika: 10 KB
          Oborová didaktika: 5 KB
          Praxe: 6 KB
          Cizí jazyk: 2 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HIpv-PVK MA)
          Povinně volitelné kurzy: 8 KB
      • CELKEM: 105 KB

Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HIpv-PK MI)
          Povinné kurzy: 62 KB
          Oborová didaktika: 5 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HIpv-PVK MI)
          Povinně volitelné kurzy: 8 KB
      • CELKEM: 75 KB

Studijní plán (A21) Kombinované studium
Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HIpv-PK KS)
          Povinné kurzy: 70 KB
          Společný základ: 4 KB
          Učitelská propedeutika: 10 KB
          Oborová didaktika: 5 KB
          Praxe: 6 KB
          Cizí jazyk: 2 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HIpv-PVK MA KS)
          Povinně volitelné kurzy: 8 KB
      • CELKEM: 105 KB

Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HIpv-PK MI KS)
          Povinné kurzy: 62 KB
          Oborová didaktika: 5 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HIpv-PVK MI KS)
          Povinně volitelné kurzy: 8 KB
      • CELKEM: 75 KB

Poznámky k organizaci studia a studijnímu plánu

Informace pro studenty kombinované formy studia:


• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky): Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dvou dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrh výuky je vždy zveřejněn na začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra historie komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronických informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinovaného studia prostřednictvím MOODLE, který představuje základní technickou platformu pro vlastní organizaci kombinovaného formy studia bakalářského studijního programu Historie pro vzdělávání.
Exkurze: Studenti mají možnost volby mezi nabízenými exkurzemi garantovanými jednotlivými pedagogy katedry historie, které jsou každoročně organizovány (nabízeny jsou domácí - finančně méně náročné; zahraniční - finančně náročnější). Pro studenta kombinovaného studia bude přednostně určena exkurze realizována v rámci jednoho z výukových bloků letního semestru. Pokud by student chtěl zvolit jinou exkurzní aktivitu z aktuální nabídky KHI, je nutno se předem domluvit s vedoucí katedry či s koordinátorem exkurzí. (J. Rokoský).
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod. prezenční výuky + 15 - 20 hod. distančně organizované výuky), zakončením je (zápočet) a výši kreditů (4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG vždy před zahájením semestru.
Cizí jazyky: Studenti mají možnost vybrat si z nabídky Jazykového centra angličtinu, němčinu, francouzštinu a ruštinu. Student absolvuje v průběhu studia jazykovou zkoušku úrovně  A. Jazyk A je pro studenta povinný vždy po dobu jednoho semestru (dle rozřazovacího testu – více informací naleznete v sekci Jazykové centrum).