Humanitní studia krize lidství

Forma studia: prezenční, kombinovaná
Garant studijního programu: doc. RNDr. Josef Moural, CSc.

Charakteristika oboru a profil absolventa:  Hlavním teoretickým cílem tohoto studijního programu je rozvíjet kritický přístup k současné lidské situaci v návaznosti na program tzv. posthumanities. Program posthumanitních studií obsahuje dva základy: 1) Přehodnocení tradičních humanitních disciplín ve smyslu transdisciplinarity, tedy ve smyslu překračování hranic jednotlivých oborů, propojování jejich metodologií a hledání styčných bodů mezi humanitními a přírodovědnými obory. 2) Kritika antropocentrismu a humanismu: Lidé nejsou chápáni výlučně jako autonomní a racionální osoby, nýbrž jako prvky širších uspořádání, která zahrnují jak lidské, tak nelidské aktéry (další organismy, ekosystémy, instituce, technologie). Vzhledem k těmto východiskům je pak tento studijní program postaven na čtyřech hlavních principech: 1) reflexe současné post-lidské situace; 2) rozvoj nástrojů a metod kritického myšlení; 3) analýza současných sociálních, kulturních, politických a enviromentálních problémů z globálního i lokálního hlediska; 4) rozvoj mediálního myšlení.
Studium je koncipováno tak, aby jeho absolvent disponoval širokými obecnými znalostmi humanitních a společenských věd v rozsahu odpovídajícím soudobému stavu poznání. Jeho základní odbornou kompetencí bude schopnost kritického myšlení a odpovědného rozhodování na základě porozumění současným politickým, etickým, sociálním a kulturním výzvám. Absolventi programu budou schopni:

  • orientace ve světovém politickém, sociálním a kulturním dění;
  • orientace v sociálních, kulturních a politických problémech na lokální i globální úrovni;
  • ovládat metody vědecké práce: sběr dat, analýza, pojmové mapování, syntéza, zobecňování, aplikace;
  • ovládat metody tvůrčí práce: představivost, vizualizace, vytváření projektů, teamová práce, workshopy;
  • analyzovat a řešit etické problémy;
  • ovládat na komunikační úrovni nejméně jeden světový jazyk a pracovat v něm i teoreticky;
  • kritického myšlení;
  • rozumět struktuře, funkcím a kontextu současných médií a digitálního prostředí;
  • uplatnit se ve státní správě, neziskových organizacích, kulturních a sociálních institucích;
  • získat tzv. měkké schopnosti (soft kills) - práce v kolektivu, komunikační dovednosti, schopnost diskuze a společného řešení problémů, sebeřízení, teamová práce, řešení konfliktů, kreativita, schopnost vést a rozhodovat, organizace času;
  • v případě kombinované formy studia: využít nabytých znalostí a dovedností bezprostředně v současném zaměstnání.

Přijímací řízení

Studijní plán (A21) Prezenční studium
Studijní plán
• Struktura kreditních bodů:
     • Povinné kurzy (A2HSKL-PK)
          Povinné kurzy: 91 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK)
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 19 KB
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 10 KB
        • CELKEM: 120 KB

Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HSKL-PK MA)
          Povinné kurzy: 57 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MA)
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 9 KB
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 4 KB
      • CELKEM: 70 KB

Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HSKL-PK MI)
          Povinné kurzy: 47 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MI)
          Povinně volitelné kurzy: 3 KB
      • CELKEM: 50 KB

Studijní plán (A21) Kombinované studium
Studijní plán 
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HSKL-PK KS)
          Povinné kurzy: 91 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK KS)
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 19 KB
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 10 KB
      • CELKEM: 120 KB

Studijní plán MAIOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HSKL-PK MA KS)
          Povinné kurzy: 57 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MA KS)
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 1): 9 KB
          Povinně volitelné kurzy (Skupina 2): 4 KB
      • CELKEM: 70 KB

Studijní plán MINOR
• Struktura kreditních bodů:
      • Povinné kurzy (A2HSKL-PK MI KS)
          Povinné kurzy: 47 KB
      • Povinně volitelné kurzy (A2HSKL-PVK MI KS)
          Povinně volitelné kurzy: 3 KB
      • CELKEM: 50 KB

Poznámky k organizaci studia

Informace pro studenty kombinované formy studia:

• Prezenční část studia (přednášky a zkoušky): Prezenční výuka je realizována v průběhu semestru v blocích, které se uskuteční ve dnech vždy jednou za 14 dní (pátek, sobota). Aktuální rozvrhy výuky je vždy zveřejněna na začátku aktuálního semestru v univerzitním studijním systému STAG.
• Organizace distanční části studia: Pro výuku v distanční části studia realizuje katedra filozofie a humanitních studií komplexní systém studijních materiálů, jejichž základ představují metodické listy. Ty přinesou studentovi úplný přehled studijních materiálů (monografií, studií, elektronických informačních zdrojů), které by měly postačit pro úspěšné absolvování daného kurzu. Materiály budou na počátku studia přístupny studentům kombinované formy studia magisterského studijního programu Humanitní studia krize lidství.
Povinně volitelné kurzy: Tyto kurzy mají zpravidla společný rozsah výuky (4-8 hod prezenční výuky + 15 - 20 hod distančně organizované výuky), zakončením je zápočet ve výši kreditů (až 4 KB). Jejich nabídka je aktualizována v informačním systému STAG vždy před zahájením semestru.
Terénní praxe: Studenti absolvují v prvním ročníku navazujícího magisterského studia týdenní souvislou praxi v kulturní, ekologické, společensko-sociálně aktivní organizaci či v jiné podobné instituci Ústeckého regionu, jejíž činnost v některém ohledu koresponduje se získávaným vysokoškolským vzděláním v tomto programu. Rozšíří si tak získané teoretické znalosti o cennou zkušenost nabytou přímou účastí na provozu konkrétní činné instituce či organizace. Terénní praxe jim umožní získat jasnou představu o reálném chodu těchto institucí i o problémech, jimž musí nejen v tomto kraji čelit a nabýt praktických dovedností a konkrétních postojů nezbytných k ucelenému a plnému vysokoškolskému vzdělání, ke kterému kromě znalostí patří právě také dovednosti a postoje. Praxi si studenti budou sjednávat samostatně, ale svůj výběr organizace i podobu a náplň praxe budou individuálně konzultovat s koordinátorem praxí.